top of page

5 Fakta Menarik Mengenai Lagu Raya Yang Perlu Anda Tahu



1. Lagu Balik Kampung Asalnya Bukan Lagu Raya



Lagu raya “Balik Kampung” oleh Allahyarham Sudirman sebenarnya bukanlah dirakam untuk lagu raya kerana menurut kajian, setiap lagu penyanyi ini mempunyai temanya tersendiri. Balik kampung pula ditujukan untuk para siswazah yang teruja pulang ke kampung dan lagu tersebut juga diangkat sebagai lagu raya kerana harmoninya mampu menceriakan suasana pulang beraya.

2. Lagu ini Adalah Lagu Raya Pertama di Malaysia



Diterbitkan pada tahun 1936, lagu berjudul ‘Selamat Hari Raya’ dinyanyikan oleh, Allahyarmah Aminah Nani, seorang penyanyi bangsawan yang juga dikenali sebagai Miss Aminah dikatakan adalah lagu hari raya pertama yang pernah dirakamkan di rantau ini.

“Sejak tahun 30an, lagu raya ini sudah ada dan ketika itu, ia banyak menceritakan apa yang saya ingat, tentang suasana kampung berhari raya.

“Ada lirik itu pernah saya dengar, masak dodol di malam hari raya, kacau wajik di malam hari raya; siapkan ketupat untuk hari raya; liriknya semua menceritakan mengenai suasana di hari raya yang akan mereka sambut,” – penulis lirik veteran Encik Yusnor Ef.

3. Lagu Selamat Hari Raya Sebenarnya Bertujuan Untuk Mogok


Lagu Ahmad Jais ini sebenarnya telah dicipta oleh Allahyarham P. Ramlee dan Jamil Sulong pada tahun 1957 untuk menyokong perjuangan pekerja-pekerja filem yang mogok pada Hari Raya tahun itu.


Pada bulan Mac dan April 1957, pekerja-pekerja studio filem MFP (Malay Film Productions) milik Shaw Brothers telah melancarkan mogok untuk menuntut gaji yang lebih berpatutan. Mogok mereka telah berlarutan sehingga Hari Raya yang jatuh pada 1 Mei 1957.



Salah satu aktiviti yang telah dijalankan oleh PERSAMA ialah menganjurkan konsert amal untuk mengutip dana bagi membantu perjuangan pekerja-pekerja yang sedang mogok. Sempena Hari Raya tahun itu, P. Ramlee dan Jamil Sulong telah menggubah sebuah lagu Raya baru untuk dinyanyikan semasa konsert amal tersebut dan hanya mengambil masa selama 10 minit sahaja untuk menulis lirik lagu itu!

4. Lagu Suasana Hari Raya Adalah Dendangan Anuar Zain Dan Ellina Razak



Siapa sangka lagu ‘Suasana Hari Raya’ yang dirakamkan lebih 30 tahun lalu oleh Anuar Zain dan pasangan duetnya ketika itu, Ellina Razak yang juga kakak kepada Elliza Razak masih terus kekal relevan. Biarpun lagu itu sudah berusia lebih 30 tahun, namun, kesannya masih dirasai sehingga ke hari ini dan muziknya terus diputarkan di corong radio.

5. 10 Lagu Raya Yang Tidak Akan Jemu Mendengar



Mengagumkan! Meskipun lagu-lagu raya ini sudah lama namun generasi baharu juga lebih menggemari karya-karya klasik ini walaupun sebahagian besar lagu tersebut dicipta lama sebelum mereka dilahirkan. Ini adalah 10 lagu raya klasik terbaik sepanjang zaman!

1) Dendang Perantau

Penyanyi: Allahyarham Tan Sri P. Ramlee

Ciptaan: Allahyarham Tan Sri P.Ramlee

Tahun: awal 1960-an

2) Selamat Hari Raya

Penyanyi: Allahyarham Puan Sri Saloma

Ciptaan: Ahmad Jaafar

Tahun: 1955

3) Aidilfitri

Penyanyi: Sanisah Huri

Ciptaan: Zubir Said / Yusnor Ef.

Tahun: akhir 1960-an

4) Selamat Hari Raya

Penyanyi: Fazidah Joned

Ciptaan: Kassim Masdor / Datuk Jins Shamsuddin

Tahun: akhir 1960-an

5) Seloka Hari Raya

Penyanyi: Uji Rashid dan Hail Amir

Ciptaan: Datuk Dr Ahmad Nawab

Tahun: 1976

6) Dari Jauh Ku Mohon Maaf

Penyanyi: Allahyarham Datuk Sudirman Haji Arshad

Ciptaan: Allahyarham Datuk Sudirman Haji Arshad

Tahun: 1981

7) Suasana Di Hari Raya

Penyanyi: Anuar Zain & Ellina

Ciptaan: Datuk Adnan Abu Hassan / Habsah Hassan.

Tahun: 1985

8) Suasana Hari Raya

Penyanyi: Allahyarham Sharifah Aini

Ciptaan: Datuk Dr. Ahmad Nawab / Allahyarham Sharifah Aini

Tahun: 1977

9) Satu Hari Di Hari Raya

Penyanyi: Datuk M. Nasir

Ciptaan: Datuk M. Nasir

Tahun: versi asal 1982

10) Pulanglah – Aishah

Ciptaan: Adam Ahmad

Tahun: 1996


Untuk Tempahan Tempat & Pakej, Klik Disini

SUMBER:

65 views0 comments
bottom of page