top of page

Sambutan Hari Wesak Sukar pada tahun ini – Kata PM

Kredit Gambar: The Star News


Menerusi Portal The Star News, Sambutan hari Wesak tahun ini menghadapi masalah berikutan oleh wabak Covid-19, kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tetapi beliau berharap acara itu akan menjadi salah satu yang menguatkan hubungan kekeluargaan.


"Saya ingin mengucapkan selamat Wesak hari kepada semua penganut Buddha yang sedang meraikan.


"Festival ini membuktikan bahawa prinsip dan amalan agama sentiasa dihormati dan dihargai oleh semua rakyat Malaysia.


"Tahun ini, Hari Wesak disambut dalam keadaan yang mencabar kerana kami berada dalam perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) semasa kita cuba untuk membendung Covid-19 tetapi saya percaya mereka yang sedang meraikan masih akan dapat meraikan hari Wesak dengan keluarga mereka," katanya dalam mesej hari Wesak di laman Facebook beliau pada hari Rabu (6 Mei).


Beliau berharap agar sambutan tersebut dapat menguatkan lagi hubungan kekeluargaan, di samping dalam membendung penyebaran Covid-19 yang telah memberi kesan kepada kehidupan seharian rakyat.


"Saya amat berbesar hati untuk menghantar ucapan kepada semua kawan Buddha di Malaysia yang akan meraikan Wesak esok.


"Wesak adalah masa bagi semua Buddha untuk mencerminkan nilai asas toleransi, belas kasihan dan perkhidmatan kepada kemanusiaan yang terkandung dalam kehidupan dan ajaran Buddha.


"Saya ingin semua sahabat Buddha di Malaysia meraikan perayaan gembira bersama keluarga anda. Semoga kita semua datang bersama-sama dan terus hidup sebagai satu dalam kedamaian dan keharmonian, "katanya.


Selamat Hari Wesak kepada semua Penganut Buddha yang menyambut hari Wesak tahun ini pada hari Khamis (Mei 7).


Untuk Tempahan Tempat & Pakej, Klik Disini



SUMBER:


Santhakumar A/L Mahalingam (2020), Difficult to celebrate Wesak but may the day strengthen family ties, says PM. Retrieved from: https://www.thestar.com.my/news/nation/2020/05/06/difficult-to-celebrate-wesak-but-may-the-day-strengthen-family-ties-says-pm

13 views0 comments
bottom of page