top of page

Kajian: Melaka, Kuala Terengganu, Seremban di Kalangan Bandar yang Paling Bahagia di Malaysia




Kredit Gambar: Trip Savvy


Melaka, bandar bersejarah Malaysia, Kuala Terengganu dan Seremban telah diiktiraf di kalangan 10 bandar paling bahagia Malaysia pada tahun 2019 sempena hari kegembiraan Antarabangsa 2020 yang jatuh pada 20 Mac, setiap tahun.


Turut disenaraikan sebagai Kota/bandar Bentong, Kuantan, Jasin, Kulai, Taiping, Jeli dan Yan yang telah dipilih sebagai bandar paling bahagia melalui kajian Indeks kebahagiaan Kebangsaan 2019 yang dikendalikan oleh PLANMalaysia (Jabatan Perancangan Bandar dan Desa).


Kajian ini melibatkan dua buah bandar di dalam kawasan pentadbiran pihak berkuasa tempatan yang bertaraf bandar, enam buah bandar di kawasan pihak berkuasa tempatan peringkat perbandaran dan dua bandar lain di dalam kawasan pihak berkuasa tempatan peringkat Majlis Daerah.


Pengiktirafan bandar paling bahagia pada tahun 2019 adalah susulan daripada 2019 Anugerah bandaraya mampan yang telah diisytiharkan pada bulan November lalu bersempena dengan 2019 hari perancangan bandaraya dunia oleh PLANMalaysia.


Ketua Pengarah PLANMalaysia, Datuk Mohd Anuar Maidin berkata, 2019 kajian Indeks kebahagiaan Malaysia telah mencatatkan kegembiraan keseluruhan negara dengan mencapai 80.4 peratus.


Katanya, pengukuran Indeks kegembiraan di Malaysia telah dijalankan melalui rangkaian petunjuk Kebangsaan luar bandar di Malaysia untuk pembangunan lestari yang dikenali sebagai MURNInets.


MURNInets adalah alat untuk mengukur dan menilai tahap kelestarian kawasan pihak berkuasa tempatan di bawah seliaan PLANMalaysia. Indeks kebahagiaan adalah ukuran am tahap kebajikan penduduk, termasuk kesihatan mental dan fizikal dan kesejahteraan.


"Ia adalah salah satu penunjuk di dalam MURNInets di bawah dimensi dengan kesejahteraan masyarakat yang telah digunakan untuk mengenal pasti tahap kebahagiaan dan kesejahteraan rakyat Malaysia sejak 2013," katanya kepada bernama semalam.


Indeks kebahagiaan adalah salah satu petunjuk dalam MURNInets yang dinilai melalui soal selidik yang berasaskan penduduk yang meliputi 14 aspek utama kehidupan dan Kesihatan; Keselamatan kawasan kediaman dan kemudahan awam; infrastruktur asas yang disediakan; kegembiraan dengan keluarga dan saudara-mara, keseronokan bekerja,". Aspek lain yang diambil kira adalah pengurusan kewangan; hubungan dengan jiran; aktiviti komuniti; infrastruktur asas yang disediakan; Perkhidmatan pihak berkuasa tempatan dan pemimpin tempatan dan kualiti alam sekitar, "katanya.


Mohd Anuar berkata, sebanyak 106 pihak berkuasa tempatan telah mengambil bahagian dalam kajiselidik itu, termasuk pihak berkuasa tempatan di Semenanjung Malaysia, Wilayah Persekutuan (Putrajaya, Kuala Lumpur dan Labuan), Sabah (Dewan Bandaraya Kota Kinabalu dan Lembaga Bandaran Kudat) dan Sarawak (Majlis Perbandaran Sibu dan Majlis Perbandaran Kota Samarahan).


"Sebanyak 36,000 soalselidik telah diedarkan kepada semua rakyat di semua pihak berkuasa tempatan yang terlibat. Daripada ini, sebanyak 69 bandar atau 65 peratus telah mencapai 80 peratus kebahagiaan dan ke atas manakala 37 bandar atau 35 peratus daripada rekod kebahagiaan sederhana (iaitu di antara 50 hingga 79.9 peratus), "katanya.


Dengan jelas, beberapa faktor utama yang menyumbang kepada tahap kebahagiaan ini berkait rapat dengan tahap dan kualiti perkhidmatan yang disediakan oleh pihak berkuasa tempatan seperti kebersihan alam sekitar, pengurusan sisa pepejal dan koleksi sampah yang berkesan dan kerap. — Bernama


Untuk Tempahan Tempat & Pakej, Klik Disini

SUMBER:


BERNAMA

52 views0 comments
bottom of page