top of page

Syarikat-Syarikat Malaysia yang Bersatu Semasa Wabak Covid-19


Pengumuman Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) berikutan lonjakan kes COVID-19 dibuat secara tiba-tiba pada bulan Mac, tetapi beberapa syarikat melangkah untuk menunjukkan bahawa mereka mengambil berat tentang pelanggan mereka segera setelah berita itu diberitakan dan terus melakukannya.


Menurut firma penyelidikan pasaran, tinjauan Vase.ai terhadap 1,083 rakyat Malaysia pada bulan April, nama-nama sepuluh syarikat muncul berulang kali sepanjang tinjauan, dengan lima yang memerlukan sebutan khas.


Senarai tersebut menunjukkan usaha yang dilakukan oleh syarikat sebelum dan sesudah tinjauan dijalankan, jadi kami tahu bahawa syarikat-syarikat itu tidak hanya melakukan apa yang mereka lakukan sebentar sebelum meninggalkan usaha tersebut.


Berikut adalah beberapa syarikat yang berjaya dalam senarai dan sumbangan mereka.


1) Astro


Apa yang akan kita lakukan tanpa semua tayangan dan filem untuk menghiburkan kita ketika kita berada di rumah? Sejak awal, Astro mengambil langkah proaktif untuk membantu menghiburkan rakyat Malaysia. Apa yang mereka lakukan?

  • Astro telah memberikan akses percuma ke Pembelajaran, Berita, Kekhawatiran Rumah Tinggal dan Saluran Filem terpilih kepada semua pelanggan yang ada melalui satelit dan Astro Go.

  • Rakyat Malaysia yang bukan pelanggan Astro juga dapat menonton kandungannya melalui Astro Go secara percuma.

2) Digi


© Digi Digi


Digi bekerja dengan pantas ketika MCO diumumkan dan menawarkan data percuma kepada penggunanya dan faedah tambahan untuknya menggunakan perkhidmatannya. Beberapa inisiatif syarikat merangkumi:

  • Data internet tambahan untuk setiap tambah nilai RM10-RM30 untuk pelanggan prabayar.

  • Tambahan data 1GB setiap hari untuk pelanggan pascabayar, yang dapat ditebus di aplikasinya.

  • Akses data 24/7 percuma untuk kanak-kanak sekolah di pusat pembelajaran Digi, jomstudi.com dan lain lain

3) Celcom


© celcom celcom


Syarikat telco lain yang menunjukkan inisiatif untuk membantu pelanggannya dalam masa sukar ini dengan menawarkan data dan peluasan tempoh pembayaran bil. Beberapa inisiatif oleh Celcom adalah:

  • 6 jam bukannya 3 jam akses Internet tanpa had melalui pas Celcom Xpax Ultra Hour, dengan harga hanya RM2.

  • Pelanggan pasca bayar diberi satu minggu tambahan untuk menyelesaikan bil mereka.

  • Pulangan tunai 10% untuk pelanggan Celcom Xpac yang memuatkan semula RM10 ke atas pada aplikasinya

  • dan banyak lagi.


4) Maxis



Nampaknya syarikat telco mendominasi senarai ini. Maxis tampil dengan inisiatif #kitasapotkita untuk mendorong rakyat Malaysia untuk saling membantu, di atas kelebihan lain yang diberikan kepada pelanggannya. Beberapa inisiatifnya adalah:

  • Mendorong rakyat Malaysia untuk menonton dan berkongsi video muzik "Make It Through", dengan hasilnya disumbangkan kepada Yayasan Kebajikan Negara Malaysia.

  • Perniagaan juga didorong untuk berkongsi cerita mereka melalui program #kitasapotkita dan lain lain.


5) Dettol


© Dettol Lihat halaman Dettol untuk maklumat lebih lanjut seperti ini


Syarikat yang paling terkenal dengan produk antiseptik dan pembersihnya mengadakan kempen untuk mendidik rakyat Malaysia tentang kebenaran dan mitos mengenai wabak COVID-19. Apa yang syarikat lakukan:

  • Pastikan bahawa orang Malaysia menerima mesej yang betul mengenai COVID-19

  • Berkongsi panduan mengenai cara penggunaan pembersih tangan dan video pendidikan yang betul di COVID-19 di bawah kempen #HygieneStartsWithYou mereka

  • Mengadakan pertandingan yang mendorong rakyat Malaysia untuk mempamerkan kaedah mencuci tangan terbaik dengan cara yang menyeronokkan menggunakan Tik Tok.

Syarikat lain yang berjaya dalam senarai tersebut adalah U Mobile, Unifi, Gardenia, Shopee dan Grab. Lima syarikat yang menerima sebutan khas adalah Nestle, Watsons, Ayam Brand, McDonalds dan Lifebuoy.

Untuk Tempahan Tempat & Pakej, Klik Disini


SUMBER:


RD Minion (2020), Malaysian Companies That Stepped Up During The Covid-19 Pandemic. Retrieved from: https://www.msn.com/en-my/money/topstories/malaysian-companies-that-stepped-up-during-the-covid-19-pandemic/ar-BB14UonS?ocid=msedgntp

8 views0 comments
bottom of page