top of page

Pengajaran Covid-19 untuk Negara Kaya




Salah satu paradoks Covid-19 adalah cara di mana beberapa negara kaya, berkapasiti tinggi (terutama AS dan UK) gagal menahan virus, sementara beberapa negara dan wilayah miskin dengan kapasiti yang kurang (termasuk Vietnam, Yunani, dan negara India Kerala) dengan cepat membawanya ke bawah kawalan.

Sekarang bahawa negara-negara harus merancang di luar penutupan mereka, telah muncul juga perbezaan yang sangat ketara.

Di AS dan UK, rezim penahanan yang tidak jelas tanpa rancangan keluar yang jelas telah menghasilkan jalan buntu antara mempertahankan penguncian yang tidak berkesinambungan dan membuka ekonomi secara sembrono.

Sebaliknya, pembuat dasar di negara bagian Rio Grande do Sul di Brazil telah menggunakan rancangan yang teliti untuk belajar hidup dengan virus tersebut.

Negara itu mulai bersiap pada 2 Maret, ketika gubernur Eduardo Leite menugaskan sekretaris perencanaan, anggaran, dan manajemennya untuk mengumpulkan sebuah komite data untuk mengembangkan dan melaksanakan rencana untuk menjaga ekonomi negara berjalan sambil memerangi penyebaran virus.

Di banyak bahagian lain di Brazil, virus tersebut masih belum dapat dikendalikan, dan negara itu sekarang mempunyai jumlah kes Covid-19 tertinggi kedua di dunia dan jumlah kematian tertinggi keenam.

Namun, negara yang berpenduduk kelima berpenduduk dengan cara yang banyak ditiru oleh banyak negara kaya.

Lima komponen tindak balas Rio Grande do Sul menonjol.

Pertama, Leite memberi tumpuan sejak awal untuk mengelakkan hasil terburuk, daripada hanya berharap ia tidak akan terwujud. Sebelum wabak itu sampai ke Brazil, pegawai negeri menggunakan data dari Jepun dan Singapura (di mana dampak virus itu terbatas) dan Itali dan Sepanyol (di mana ia mengerikan) untuk menghasilkan unjuran matematik, dan berangkat untuk menghindari hasil yang menyerupai yang terakhir.

Gabenor kemudian mengumumkan sekatan pada pertengahan Mac sebelum negara itu melaporkan kematian Covid-19 pertamanya, sehingga membeli waktu untuk memperkuat kemampuan sistem kesihatan sambil memperlambat penyebaran virus.

Kedua, pegawai negeri mengambil pendekatan berbasis data untuk mengesan virus, melabur tidak hanya dalam mengumpulkan lebih banyak data, tetapi juga dalam meningkatkan sistem dan mempekerjakan bakat yang luar biasa untuk menilai informasi.

Jawatankuasa data membahagikan negeri ini menjadi 20 wilayah, masing-masing memiliki hospital utama dengan unit rawatan intensif (ICU), dan telah memantau 11 indikator di setiap wilayah setiap minggu.

Kira-kira separuh daripada indikator mengukur penyebaran virus.

Mereka merangkumi jumlah kes Covid-19 yang baru dimasukkan ke hospital (berbanding minggu sebelumnya), jumlah kes aktif yang berkaitan dengan pemulihan dalam 50 hari terakhir, dan kemasukan ke hospital baru dan kematian setiap 100,000 penduduk.

Jawatankuasa ini juga mengesan jumlah pesakit di tempat tidur biasa dan ICU dengan sindrom gangguan pernafasan Covid-19 atau akut, penyakit paru-paru yang berkaitan (kerana kes Covid-19 biasanya tidak direkodkan).

Petunjuk lain mengukur keupayaan sistem kesihatan setiap wilayah. Mereka termasuk jumlah tempat tidur ICU yang tersedia berbanding dengan jumlah penduduk dan jumlah penduduk yang berusia lebih dari 60 tahun, serta perubahan penghunian ICU berbanding minggu sebelumnya.

Sebagai tambahan kepada pemantauan data secara intensif, komite data memanggil pakar kesehatan dan akademik secara pro bono dan membuat laporannya menjadi umum.

Lebih daripada 150 pakar dari kerajaan dan akademik kini meneliti kesan Covid-19 terhadap aktiviti ekonomi, kerentanan sosial, infrastruktur, dan mobiliti di negeri ini.

Lebih jauh lagi, pemerintah menjalin kerjasama dengan universiti sejak awal untuk memulai kebiasaan ujian dan tinjauan secara rawak di seluruh negeri, yang memberikan gambaran yang lebih baik mengenai penyebaran virus yang sebenarnya.

Komponen ketiga tindak balas negara adalah sistem amaran sederhana, spesifik, dan telus.

Setiap minggu, jawatankuasa tersebut menyusun 11 indeks menjadi satu angka untuk setiap wilayah, yang menempatkan wilayah tersebut dalam salah satu daripada empat kategori risiko. Kuning mewakili risiko rendah, oren sederhana, merah tinggi, dan hitam menandakan risiko sangat tinggi, dengan penutupan penuh dijangka dalam kes yang melampau.

Oleh kerana orang ramai dapat memeriksa data berdasarkan klasifikasi risiko, sistem ini membantu membangun pemahaman dan kepercayaan.

Keempat, para pegawai memeriksa dengan teliti bagaimana menjaga ekonomi berfungsi, kerana negara yang sudah berhutang tidak mampu untuk menyokong orang yang tidak bekerja lama.

Jawatankuasa ini telah secara jelas mengasingkan pekerjaan dan kegiatan ekonomi dari segi keselamatan pekerja (memandangkan keperluan yang menjauhkan sosial) dan kepentingan ekonomi mereka, dengan memberi faktor-faktor ini bobot masing-masing 70% dan 30%.

Sebagai contoh, pertanian agak selamat, kerana pekerja berada di luar rumah dan jarak yang selamat antara satu sama lain, dan juga penting bagi ekonomi Rio Grande do Sul. Semua maklumat tersedia untuk umum.

Akhirnya, pemerintah negara membuat protokol pengembalian kerja untuk setiap industri berdasarkan konsultasi dengan pakar kesehatan pekerjaan, persatuan industri, perniagaan, dan pekerja.

Dengan menerbitkan draf protokol awal dan mengundang komen, panitia membantu memastikan proses yang terbuka dan telus.

Di luar langkah-langkah wajib seperti memakai topeng muka, membersihkan, menjauhkan diri, dan melindungi kumpulan berisiko, protokol sektor berbeza bergantung pada tahap waspada.

Sebagai contoh, industri dapat berfungsi pada kapasiti 100% di wilayah kuning, pada 75% di bawah amaran oren, 50% di kawasan merah, dan 25% di kawasan hitam, dengan pengecualian untuk sektor penting seperti makanan, tenaga, bahan kimia, dan kesihatan. Runcit, yang mempunyai risiko penularan yang lebih tinggi, boleh beroperasi pada kapasiti hanya 50% di bawah amaran kuning, dan mesti ditutup di bawah amaran hitam.

Walaupun bas dan gereja mempunyai sekatan tempat duduk yang berbeza-beza bergantung pada tahap berjaga-jaga, acara massa tidak diizinkan saat ini. Negara sekarang sedang membahaskan institusi pendidikan mana yang harus dibuka kembali terlebih dahulu, kapan, dan bagaimana membuka semula yang lain.

Polisi keselamatan kerja Rio Grande do Sul kini telah diterapkan selama tiga minggu. Sehingga minggu terakhir bulan Mei, kurang dari 20% tempat tidur ICU Covid-19 negeri digunakan. Negeri ini mempunyai 56 kes per 100,000 penduduk, berbanding 720 per 100,000 di negeri Amazonas, 390 di negeri Ceará, dan 220 di Rio de Janeiro. Dan kadar kematian Covid-19 adalah 1.6 per 100,000 penduduk, jauh di bawah kadar di Amazonas (42.4) dan Rio de Janeiro (23.1).

Pemimpin Rio Grande do Sul telah merancang strategi untuk hidup dengan virus tersebut, berdasarkan petunjuk utama, perundingan pakar, dan proses yang dapat dilaksanakan. Dan ia telah dilakukan dalam pandangan umum.

Terdapat pelajaran di sini bagi pemerintah di negara-negara kaya yang belum membuat rancangan sedemikian.


Untuk Tempahan Tempat & Pakej, Klik Disini


SUMBER:


Ngaire Woods and Leany Lemos (2020), Covid-19 lessons for rich countries. Retrieved from: https://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2020/05/30/covid-19-lessons-for-rich-countries/

27 views0 comments
bottom of page