top of page

Meaning of Gayu Guru Gerai Nyamai - SELAMAT HARI GAWAI



Anda mesti pernah dengar ayat Gayu Guru Gerai Nyamai pada waktu Hari Gawai kan?


Di dalam Bahasa Iban, Gayu Guru Gerai Nyamai bermaksud kepada Panjang umur, kesihatan yang berpanjangan serta kemakmuran. Dalam masyarakat Iban, mereka mempunyai pelbagai perayaan yang dipanggil GAWAI, tetapi yang paling popular adalah sambutan GAWAI DAYAK (Festival Menuai). Sama seperti perayaan yang lain, Hari Gawai juga mempunyai adat istiadat pemeliharaan daripada ritual dan biasanya mereka banyak meminum tuak atau lebih dikenali sebagai beras wain (dibancuh sendiri).


Mereka menyambut Hari Gawai @ Pesta Menuai ini dengan keriangan sambil menari (dipanggil ngajat) dan memaparkan pakaian tradisional GAWAI atau Pesta Menuai yang disambut di kebanyakkan tempat di Sarawak @ Borneo. Sambutan ini memberi aspirasi dan harapan kepada orang Dayak. Semasa di hari perayaan, hampir semua orang berpakaian tradisional manakala yang tua-tua akan melaksanakan tradisional upacara.

Perayaan pertama menyambut Hari Gawai ini adalah pada 1 Jun 1965, ia disambut dengan meriah, penuh warna warni ritual, tradisional muzik, berpesta dan permaianan dan ianya adalah hari yang semata-mata untuk bersuka ria.

Tuak (beras wain) dan pelbagai tradisional makanan akan dihidangkan. Sambutan ini tidaklah hanya utama dalam bandar-bandar sahaja tetapi ianya juga disambut di penempatan dalaman juga. Hari Gawai adalah satu majlis yang menyeronokkan kerana ia disambut dengan perarakan, permainan dan juga rumah terbuka.


Di kampung-kampung, tetamu yang datang akan dihidangkan dengan tuak dan makan di setiap rumah dikunjungi. Minuman beralkohol lain yang popular juga disajikan semasa Hari Gawai. Ada juga mereka membuat fermentasi anggur beras (tuak) dan dimasak dalam tong dengan selang kecil digantungkan di bahagian atas tong. Tahap alcohol itu juga dilangkau jauh lebih kuat dan dikatakan sebagai Vodka versi Sarawak. Muzik dan tarian biasanya diikuti dengan joget dan dangdut.


Sebagai contoh di Kuching Sarawak, sambutan Hari Gawai berlangsung selama satu minggu dan dipadatkan dengan aktiviti perarakan dan budaya yang berwarna warni. Pada malam Gawai, ada yang makan malam disertakan dengan menyanyi, menari dan membuat pertandingan kecantikan ratu. Paling kemuncak adalah pertabalan Gawai Queens masing-masing merupakan dikalangan daripada masyarakat Iban, Bidayuh dan Orang Ulu.


Jelas sekali, Gawai Dayak adalah yang terbaik dan yang paling menarik masa untuk melawat Sarawak kerana anda boleh melihat dan mencuba yang gaya hidup perayaan oleh masyarakat Dayak.


Untuk Tempahan Tempat & Pakej, Klik Disini

SUMBER:

Sarawak Borneo (2012), Meaning of Gayu Guru Gerai Nyamai. Retrieved from: http://www.blog.sarawakborneotour.com/template_permalink.asp?id=103

137 views0 comments
bottom of page