top of page

Dr Noor Hisham: Malaysia mencatat sifar transmisi Covid-19 tempatan untuk kali kedua, tiga kes yang




Malaysia mencapai satu lagi kejayaan hari ini setelah mencatatkan sifar kes Covid-19 yang disebarkan secara tempatan untuk kali kedua hari ini, ketika negara memasuki hari ke-113 perintah kawalan pergerakan (MCO) yang dikuatkuasakan di seluruh negara.


Walaupun negara mencatat sifar kes penularan tempatan, Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah mengatakan negara mencatatkan tiga kes import baru yang melibatkan rakyat Malaysia, menjadikan jumlah kes yang direkodkan setakat ini adalah 8,677.


Dr Noor Hisham juga mengatakan lima pemulihan dicatatkan dalam 24 jam terakhir, dengan pemulihan hari ini memberi Malaysia sejumlah 8,486 pesakit yang telah mengalahkan Covid-19 atau kadar pemulihan 97.80 peratus dari semua kes.


Tidak ada kematian untuk hari ke-24 berturut-turut, dengan jumlah keseluruhan kematian Covid-19 di Malaysia tercatat pada 121 hingga kini.


"Sehingga kini, dua kes positif Covid-19 sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU), dan satu memerlukan bantuan pernafasan," katanya semasa taklimat akhbar harian kovid-19 kementerian itu di sini.


Pada 1 Julai, Malaysia mencatat sifar kes penghantaran tempatan Covid-19 untuk pertama kalinya sejak Mac.


Malaysia juga memasuki hari ke-28 perintah pemulihan pergerakan pemulihan (RMCO) hari ini.


Menurut Dr Noor Hisham, ketiga-tiga kes yang diimport itu terdiri daripada tiga rakyat Malaysia yang pulang dari Mexico, Arab Saudi dan Sudan.


Sebanyak 13 kumpulan Covid-19 yang aktif di seluruh negara juga mencatat sifar kes baru, kata Dr Noor Hisham hari ini.


Untuk Tempahan Tempat & Pakej, Klik Disini

SUMBER:


Kenneth Thee (2020), Dr Noor Hisham: Malaysia records zero local Covid-19 transmissions for the second time, three imported cases. Retrieved from: https://www.malaymail.com/news/malaysia/2020/07/08/dr-noor-hisham-malaysia-records-zero-local-covid-19-transmissions-for-the-s/1882682

22 views0 comments
bottom of page